JordgubbsTårta

Till min födelsedag häromdagen gjorde jag denna goda jordgubbstårta. Den smakar massor av jordgubbar och är inte allt för söt. 
Bottnen är en vanlig sockerkaksbottnen som jag bara tillsatte lite jordgubbar till för att den skulle smaka mer jordgubbar helt enkelt :)
Jag fyllde den med en jordgubbsmousse och färska jordgubbar och ovanpå ett tunnt lager vispgrädde och mer jordgubbar!
 
 
 
 
 
 
Recept
Jordgubbsmousse
3st       Gelatinblad
250g     Färska Jordgubbar
1dl        Socker
3dl        Vispgrädde
 
Tårtbotten
200g     Färska jordgubbar
4st        Ägg
2dl        Socker
1,5dl     Vetemjöl
1,5dl     Potatismjöl
1tsk      Vaniljsocker
1tsk      Bakpulver
 
1,5L      Färska jordgubbar
ca 2dl   Vispgrädde
 
Jordgubbsmousse
Börja med Jordgubbsmoussen för att den behöver stelna i kylen i ca 4-6timmar. Jag lät den stelna över natten.
 
Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten (minst 5min).
 
Rensa under tiden, och skär jordgubbarna i mindre bitar. Koka upp dem tillsammans med sockret och låt dem koka i några minuter tills jordgubbarna blivit mjuka och mosiga. Mixa med en stavmixer så att det blir en puré.
 
Sila blandningen och smält sedan gelatinbladen i den, och en under omrörning.
 
Vispa upp grädden och vänd sedan ner den försiktigt i jordgubbspurén när den svalnat lite.
Lägg i kylen för att stelna.
 
Tårtbotten
Sätt ugnen på 175 grader
Börja med att rensa och skära jordgubbarna i mindre bitar
Koka upp jordgubbarna och låt dem koka tills de är mjuka och mosiga. Gör som med jordgubbsmousen och kör med stavmixern så att det blir en puré. Sila blandningen och låt den sedan svalna.
 
Vispa upp äggen med sockret till en luftig ljus smet ca 5-10min. 
 
Blanda sedan vetemjöl, potatismjöl, bakpulver och vaniljsocker i en annan bunke.
 
Häll sedan ner mjöblandingen lite i taget medan du vispar.
 
Tillsätt till sist jordgubbspurén.
 
Häll smeten i en smörjd springform och grädda i ca 30-35min.
 
 
Ihopsättning
När tårtbottnen svalnat, skär den mitt itu. lägg ett rejält lager jorgubbsmousse på. Skär sedan färska jordgubbar och lägg ovanpå.
 
Lägg på andra delen av tårtbottnen.
 
Vispa upp grädden och täck hela tårtan med ett tunnt lager. 
dekorera sedan tårtan med mer färska jordgubbar!
 
Lycka till!
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0