PlommonSylt smaksatt med citron

Efter att ha upptäckt att mina svärföräldrars plommonträd var fullproppat med mogna plommon häromdagen så blev vi ju självlart tvugna att plocka dem. Det enda jag kunde komma på att göra med 9 kilo plommon var plommonsylt, jag menar visst kan baka något men det går inte åt värst många plommon till en kaka. Att frysa plommonen tror jag inte heller är sån bra ide så plommonsylt blev det!
Detta blir också mitt bidrag till Månadens sötsak.
 
Jag använde mig av syltsocker som redan innehåller pektin och konserveringsmedel och därför gör sylten mer hållbar och allt lite lättare.
Jag kokade ett kilo i taget, dels för att jag tror inte sylten blir lika bra när men kokar för mycket på en gång och dels för att jag faktiskt inte har tillräckligt stora kastruller för att koka större satser. 
 
 
 
 
 
Jag började med att kärna ur plommonen (1000 gram)
Därefter fick de koka upp och koka på låg värme i ca 10 minuter. 
 
 
 
Efter det såg det ut ungefär såhär och då var det dags att tillsätta syltsockret (1000 gram) och saften av en citron som jag försiktigt blandade ihop med plommonen.  
 
 
 
 
Efter att jag blandat ihop sockret och citronsaften med plommonen fick de koka ca 10 minuter till. Därefter skummade jag med en slev bort skum från kanterna.  
Som ni ser har jag skalen kvar i min plommonsylt, detta kan man såklart göra som man vill med. Vill man inte ha dem kvar kan man ta bort dem i samband med att man skummar sylten då skalen oftast flyter upp till ytan och det blir lätt att ta bort dem. 
 
Efter det var sylten klar att hälla upp i burkar. 
Burkarna bör självklart vara väl rengjorda, jag rengjorde mina genom att koka dem i par minuter precis innan jag
hällde i sylten i dem. 
 
 
 
 
 
Efter att jag stängt burkarna lade jag dem i kokande vatten igen,hela burken ska vara  täckt med vatten. Detta görs för att lufttäta burkarna ordentligt, de får koka i ca 5 minuter så att men ser att det kommer små luftbubblor ur burkarna, sen är det bara att ta upp dem och låta dem svalna. 
 
Som ni förstår blev det en hel del sylt, jag tror det totalt blev 25 burkar så det är jättebra att ge bort i present!
 
 
 
Plommon sylt:
1000g Plommon
1000g Syltsocker
Saften från en citron
 
 
//Bex
 
 
 
 
 


Kommentarer
Marie Bergman - Om livet på Cypern

Ser väldigt gott ut =)

Svar: Tack, ;)
bexbakar.blogg.se

2013-10-07 @ 19:48:55
URL: http://mariebergman.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0